Dengue Fever Part 1

  • 1:27 AM
  • By ツ Stethoscope ツ
  • 0 Comments

Assalamualaikum

I dont intend to write in English. Not my version of blog. Sori. Tajuk je bi. Yang lain adalah rojak malay pelus inggelish.

Back to my main topic.
Aku adalah bekas mangsa gigitan nyamuk Aedes. Entah berapa ekor yg gigit, tu aku tak pasti but serius demam denggi is by far the worst disease ever happened to me. Walaupun boleh dikatakan allergic aku agak teruk but I hate dengue fever the most!!

 Cyberjaya, Isnin, 20 April 2015-  I remember it bcoz it's Mami's bday
Masih segar lagi kat ingatan, malam tu, my ahli2 grup untuk kelas Entrepreneurship kumpul dalam bilik aku to finish our business proposal . Jangan pelik, medic student pun kena belajar business. Matapelajaran wajib tu , hahaha. 

Time tu aku dah start rasa sakit pinggang yang amat and a very bad headache. Sampai terlintas dalam hati ' Ke aku ni kena denggi?'
Bukan apa. Tempat tinggal kitorang boleh dikatakan kawasan merah untuk kes denggi. Ramai classmates aku yang dah kena so memang tak mustahil aku boleh kena.
Bad headache. Really bad! Imagine sampaikan ada sesetengah my part for the assignment org lain kena buat. So, my first symptom of dengue is Sakit kepala yang teruk secara tiba-tiba.
 The naive me time tu ingat I can get better just dengan tidur. Aku sedapkan hati maybe aku tak cukup tidur and ignore my mind pasal possibility dapat denggi.

Selasa, 21 April 2015
Bangun pagi tu, kepala rasa macam simpan alu lesung. Berat semacam. Even after mandi pun still tak ringan2 kepala tu. Namun aku melangkah jugak ke kelas walaupun aku dapat rasa aku tak dapat nak focus. Kenapa? Sebab time tu block MUSCULOSKELETAL SYSTEM ( MSK ) !! Penting ke? Sangattttttt. Block yang paling banyak menghafal!! ( hafal tulang temulang, segala jenis nama salur darah, saraf dan sbgnya ) Tertinggal 1 kelas means you need 2-3 hours revising and revisng to understand it. Dan time tu was our 1st week of MSK block. 2nd day belajar MSK. Of course nak kena masuk kelas untuk get the concept awal2 minggu tu.

But unfortunately for me, time tu nikmat kesihatan dah takde.
2nd symptom - Sakit pinggang, peha, betis and segala sendi2 yang amat.
But that time I thought Im having that sakit orang perempuan. The naive me :/
I regret going to the class that day. Not a single word masuk dalam otak. Menangis aku dalam hati. Dengan sakit kepala pelus sakit sendi pelus keadaan kelas yang sejuk yg dapat aku rasa sampai ke tulang hitam buatkan aku rasa nak pengsan.
Kelas petang tu aku skip. Aku rasa segala energy dalam badan kena sedut keluar. 
3rd - Sangat2 penat /lethargy

Balik bilik, terus tidur for 2-3 hours. No. Bukan tidur. Tak boleh tidur pun. Aku hanya baring sambil pejamkan mata. That time aku dapat rasa suhu badan aku makin naik. Dalam beberapa jam tu I got the 4th symptom - Suhu badan naik mendadak ( Demam yang sentuh dahi orang cepat2 alihkan sebab panas sangat )
Then I went for a shower, hoping I can bring down my temperature. But no, badan makin panas and muka aku merah tomato.

I remember selongkar kabinet dapur. Hoping to find some food sebab time tu rasa macam orang kebuluran tak makan berbelas hari. Is that some kind of symptom? Hmm idk.
Yes memang rasa kebuluran tapi bila aku makan je chips more dalam sekali gigit, I stop. Why? Sebab tekak tak boleh terima. yup nikmat makan dah ditarik. Payau amat kat tekak tu.
Apa2 pun I still wanna list it. So 5th - Lapar but no selera 

My condition get worse and worse. Aku muntah 3 kali . TIGA! Dalam amoun yang banyak!
so 6th - Muntah
Then I decided to go to the clinic. Asking 1 of my pharmacy friend to send me g klinik sbb semua housemate still tak habis kelas lagi time tu.

We went to the clinic.

To be continued.......



You Might Also Like

0 ulasan

Powered by Blogger.