Dengue Fever Part 2

  • 3:46 AM
  • By ツ Stethoscope ツ
  • 0 Comments

Sambungan part 1

Alkisah pergilah aku and one of my closest friend ke klinik X. Maka di klinik X, darah diambik for FBC ( Full Blood Count ), at first ekceli doktor tu taknak pun ambik darah. Dia just check tekak,suhu badan and tanya few question on presenting illness. Dia cakap demam biasa and akan bagi ubat bla bla bla. Kawan aku yang tak puas hati yang cadangkan supaya buat FBC sebab dia takut kena denggi.

Maka doc tu pun buat. And sebab klinik dia ada mesin canggih yg boleh baca FBC dalam masa 5 minit ( MAHAL alert ) so yeah, dapat result dia cakap Platelet low sikit tapi yg lain okay. So dia cakap balik berehat dulu and datang balik esok hari utk buat FBC. Aku siap tanya lagi, sy ni denggi ke? And dia cakap tak tapi kena keep on check darah.
Actually guys and girls sekalian, time aku kena denggi ni aku still in 1st year of ambik medic so still tak belajar lagi pasal demam denggi time ni. So Im mostly blur and ikut je apa yg doktor tu cakap.
And now bila aku dah belajar pasal denggi ni, am a bit dissapointed with the doktor dekat klinik X ni.

Kenapa doktor tak buat test NS1? NSI antigen test is an early diagnostic test in case of dengue virus infection and kenapa kenapa and kenapa doktor tu tak buat? nak kata kne bayar, FBC tu pun aku bayar and utk sembuh opkoz la aku sanggup bayar utk test apa pun, inshaallah la kalau mampu.
Ekceli benda ni tak just jadi kat aku, few of my friends pun ada yg demam denggi and 3rd day bru dapat detect - time tu diorang dah nak pengsan and why did this happen? sebab doktor yg rawat kebanyakanya just biarkan diorang and ask diorang balik rehat kat rumah dulu, thinking that it is not dengue! Haih.

Okeh back to my story, yup betullah aku just folo apa yg doktor tu cakap. Balik bilik and tidur sebab memang super tak larat! Oh ye doktor tu ada bagi anti-emetic ( ubat tahan muntah ) so aku gagahkan diri telan benda alah tu walaupun mulut payau daun pegaga- because aku mmg anti muntah! Sekali aku muntah, when I see my own muntah, I can vomit again and again and yess benda tu amat menyeksakan tekak and badan! So telan ubat was the best choice!

Nak tidur tapi tak boleh tidur. How can I sleep? Badan rasa panas membahang and mata rasa pedih semacam. Pelus dengan sakit kepala dengan sakit belakang mata ( ni kot yang dikatakan periorbital pain ) Please correct me if im wrong. So basically I hate this condition bcoz I cant sleep! T_T

Little did I know that Aruna, my housemate pun tak pergi kelas petang tu and she was having bad fever too! And yes of course la kan kau fikir negatif terus bilamana ada housemates yg samahari demam teruk macam kau. Tak sedap hati tapi aku diamkan jelah sebab dah pergi klinik and doktor pun cakap bukan denggi. But later that night my fever become worse and this lead to my roomate, Maryam suggest pi hospital swasta dekat Puchong.

Dipendekkan cerita aku ikut je cakap Mek Maryam sebab aku pun tengah menderita tak selesa macam tu and yes Aruna ikut sekali. Roomate siap packing baju2 lagi incase aku kena tahan kat wad. Terharu. tsk tsk.

Along the way aku baring je atas kereta. It took awhile to sampai- agak jauhla jugak hospital tu. So we went to Puchong Medical Center ( PMC ) Sampai2, diorang terus ambik darah kat belakang tangan which hurts more dari kat lengan tapi tahan jelah labuu.Aruna pun sama

And then yes yes yes. What I like about this hospital? Diorang buat test NSI! of course! BOTH me and Aruna POSITIVE ! so yes kitorang positif denggi. Alahai bila dengar je aku terpikir nasib aku for that Musculoskeletal block ( block banyak kena hafal tulang temulang and now aku kena ambik cuti ) Dugaan..

Mami call suruh balik Kelantan. Roomate aku yang baik tulah yg uruskan every single urusan balik aku. Jasamu ku kenang and tak terbalas mek! 

Balik Kelantan tapi tak balik rumah. Sebab kena tahan dekat wad kecemasan Hospital Kota Bharu. 1st time masuk wad! Great experience. Malam dekat wad adalah malam yang maha menyeksakan! Sejuk beku tulang temulang! After aku stabil diorang discharge but yes still kena buat follow up FBC until Platelet normal ( Time tu Platelet still low and hematocrit high ) and of course doktor suruh minum like 3 botol besar air sehari and air 100plus skali. Rehydration therapy.

Phase dimana demam hilang is the worst phase! kenapa ? Sebab time ni aku develop Pruritus ( severe itching ) plus spot2 merah dekat lower& upper limb. Aku menangis. yup tak tipu. Menangis sebab maha gatal. Lagi gatal from my current allergic. Fasa ni muncul time aku dah dekat rumah. still terlantar dekat katil as energy aku untuk bergerak still low and selera makan still kurang .

Overall, pengalaman gatal and kena paksa minum air beberapa botol besar sehari was my biggest nightmare. Time tu rasa macam ada orang lenyek2 je badan ni. Rasa lemah yang amat. But thanks to my parent yg tak jemu bagi semangat and be there for me all time.

Alhamdulillah I survived from dengue tanpa makan pucuk betik or lain2 makanan tradisonal.
Dengan izin Allah aku survived tanpa sebarang komplikasi and tanpa fail Musculoskeletal System hahaha . Always believe in "After every hardship comes ease "

Setiap penyakit ada hikmahnya and sakit itu kafarah dosa kan?



So I am officially a dengue survivor!

Sekian, wassalam


You Might Also Like

0 ulasan

Powered by Blogger.