Temuduga UM ( Asasi Sains Hayat )

  • 1:39 PM
  • By ツ Stethoscope ツ
  • 4 Comments

Bismillahhirrahmanirrahim..

Tempat      :  AKADEMI PENGAJIAN ISLAM UNIVERSITI MALAYA

                    NILAM PURI, 16010 KOTA BHARU, KELANTAN DARUL NAIM
Tarikh/hari :  30-04-2013 / Selasa
Masa         :  08:30 am

Hmm.. Baru update nih.. Sibuk kan? PRU13..ehe biarla xngundi pun tapi POLITIK tetap kena tau jugak kan? 5 tahun lagi bakal pengundi nih.. 

Berbalik pada interview tuh, memang pagi2 tu cuak sgt..Nak makan pun xlalu =,=
Bertolak PUKUL 7 lagi dari rumah.! punyalaaa semangat kann and then pergi dengan My fren, Nita hihi oke laa sikit ada teman kan? Nita amek Asasi Sains Fizikal..

Ehem, sampai je kat Nilam Puri tu, terus laa kami2 masuk.. err actually terlost direction jap . adooi kes xtau nk daftar kat mana. So, tanyolaa Pok Guard and dia pun point laa jari dia entah mano entah.. hesyyyy xmembantu langsung!! So, hangguk jelah..konon tau . Jalan punya jalan, Alhamdulillah jumpa laa dewan untuk daftar tuh tapi xbukak pun lagi time tu.

Then? tggu jelah sampai bukak.. haila sapa soh gi awal sangat kan? tapi kami2 sampai tu, one of my schoolmate dah lama sampai pun.. Ikhmal dari jauhh lagi dah ku cam duduk ngan his dearest mom.. well .. Awal lagi dia kan? So, tunggu punya tunggu, akhirnya bukalaah dewan tuh.

Pihak urusetia soh check nama ikot course laa... Hayat ke Fizikal. Then carik laa nama aku.. Ceeyy senang jek carik nama aku.. Tak ramai nama start ngan huruf T kan? So?


Aku dapat Kumpulan 5, Bilik 2
AND
Aku peserta pertama diantara 5 org dalam grup tuhh!! =,=

Well redha jelahh... Aku yang kena first speaking laa nih! Hesyyyyyyyyyy .. Takpe2 -.-.. So lepas sign nama kat urusetia, kitorang  kena duduk according to the kumpulan .. maka terpisah laaa dengan Nita..konon sawit . hahah


Dewan tempat kitorang menunggu sebelum dipanggil Interview

Sebelum duduk tu, kitorang kena isi satu borang berwarna YELLOW.. humm pasal butiran diri n critical question.. nak test daya fikiran otak kot? Idk.  Tengah ralit isi kertas kuning tuhhh.,. Tetiba.. 

Taibah Lailie Binti Ahmad, bla bla bla (nama peserta lain yg dlm grup aku )
Sila bersedia untuk temuduga....

Cehhh! Hampehhh! dahla aku xsiap isi borang lagi nih! Hesyyyy ... Punyala rush aku isi.. lpas tu ahli grup pun ramai yang aku xtego lagi... Dahla gruping.. kena bekerjasama la kan? Panik2..

Okeyla, dipendekkan cerita, kitorang masuklaa dalam bilik untuk interview tu dengan resah n cuaknyee.. 
Aku xmasuk first...bahkan yg last masuk! walaupun nama aku kalau diikutkan peserta pertama la .. tapi aku suruh si Husaini masuk first ( Boy dar SMK Putri Saadong ) sebab dia pakai blazerr..
Dahulukan yg macho. right? hahaha

Then xpasal2 nama aku kena panggil kat Panel tuh.. 

"Sila duduk di kerusi pertama"

First aku jalan slow2, bajet ayu, tapi aku musykil ni.. takkan aku nak terus duduk kot? Panel ada dua orang.. Sorang laki and sorang perempuan.. Hesy aku pikir xleh jadi nih, kena salam dulu ngan Lady Panel tuh.. Skali lagi Panel tu tego aku soh duduk... tapi aku abaikan, aku terus jer gi salam ngan Lady Panel tuh,, Agak terkejut la jugak Panel2 tu.. Aishh? takkan org len xsalam kot? Oleh sebab aku first drp ahli grupku yg gi salam, yg lain pun salam jugak... bagus2.. FIRST IMPRESSION IS IMPORTANT, kan? 

Then kitorang pun duduk.. Panel laki tu tanya la " How are you? " apalagi pakat ramai2 jawab fine and great jelah sambil tersengih2 :D
Jangan abaikan Senyuman,. bende pentingg tuh time temuduga !
Then, panel kenalkan diri diorang dulu, yang panel laki tak silap prof Bio kot? hmm and then yg Lady Panel tuh Prof BM

Okaylaa, so start ngan aku lah.! hesyy soalan yg ditanya memang common and general..tapi tang tu yg aku kureng tuh -.-
"Tell me about yourself
-okey jawab jelah segala2 pasal aq...Fuhhh panjang gile!! entah apa yang aku dok melalut..tapi yang aku perasannya, bila aku sebut jer pasal pencapaian aku kat sekolah, Lady Panel tuu terus je catat! Maka aku pun gtake this as golden chance la n bagitau banyak2 pasal pencapaian aku..
Hahahah temudugalah time yg tepat untuk bangga diri! oopps..

Then soalan ke2, "Have you attend any interview before"
-okay aku jawab no. Mana ade.. yelah kalo MARA tu just IQ test je, bukan temuduga.. so aku tak menipu.. 

Lepas tuh ahli grup lain pulak yang kena.. well after aku, Husaini, Izzat, Emieyra and last Nabilah.. Well agak kagum laa ngan diorang.. Masing2 ada kehebatan tersendiri and all of them are Straight A's .. Yang paling menyerlah Izzat la kot..sebab dia ahli Pantun! sampaikan Panel pun suruh dia berpantun! Dua kali pulak tuh!!nasiblah kau Izzat

Lepas tu, soalan untuk grup, Lady Panel tu bagi kat aku satu kertas dalam Bi.. cehhh! Berpinar mata tengokk.. So, akulah tukang bacanye!! Berbelit lidah aku.. Perghhhh ,

 Soalannye lebih kurang berbunyi macam ni,  
Bayangkan anda seorang pegawai polis dan anda sedang menyiasat kes pergaduhan antara 2 orang remaja di tepi jalan berhampiran Petronas.Anda telah menemuramah 3 orang saksi. Pilih saksi mana yang berpotensi membantu penyiasatan.. 

So dia daa bagi pilihan jawapan.. ada 3 semuanya, A,B dan C.. malas nak ulas panjang2.. memang sahih2 laa jawapan dia C,, So lebih kurang dalam 5 minit je kot kitorang bincang n kitorang memang setuju saksi C yang layak.. and kita bagila pendapat masing2.
Actually Interview ni memang had masa dia 30 minit setiap grup, so lepas habis pasal soalan grup tu, Panel tu tanyalah "Anything you want to ask us about UM?"
Kami2 ni apa lagi..bermacam2lah soalan kami tanya sampaikan panel tuu senyum sampai ke telinga. welll sebab nampak bebenor kami2 ni nak pergi UM. Eh ke nak membodek? hahahah

Serius memang syok and santai giler temuduga tu! haha Panel2 memang sporting habis!!! Well sebelum keluar tuh, Panel sempat lagi mintak si Izzat untuk bagi pantun penutup! Wahahaaa memang bezz Izzat berpantun! Then kitorang salam lagi sekali sebelum keluar daripada bilik tuh..
Panel cakap insyaalllah semua lulus! Amin.

Kitorang abeh interview pukul 9.35.. and then kami2 bertukar2 fesbuk,email, no fon antara ahli2 grupku yg kool :D well , i've make new frends there! (y) (y)
Walaupun aku siap awal, still kena tggu Nita dulu sebab Nita xmasuk interview pun lagi time tu.
Ada lagi yang tengah tggu untuk ditemuduga :)


Some of Ibubapa yang dok tunggu anak2 diorang :)

Well, tu jelah kot yang aku nak share :) Lepas Nita siap, kitorang pi makan n terus chow~ well sebelum tuu skami2 terserempak dengan 2 orang lagi my schoolmate, Piji and Izzad,, tapi diorang bukan dtg interview, saje g ronda Nilam Puri.. Hmmm my 2 other fren, Eyah n Piqah yg sama2 interview that day xsempat jumpa lama2 sangat.. huhu .. Takpelah maybe di UM kot? Hahaha... 

Manusia hanya merancang, Tuhan yang menentukan :) 

Sekian,.. ^_^




You Might Also Like

4 ulasan

  1. kalu xlpas interview mcm mane? xboleh masuk Um ke?

    ReplyDelete
  2. Akak ? Interview to in English or not? Ke just in Malay?. Im just wanna ask because i want to apply there. Thank You kak

    ReplyDelete
  3. salam sis , interview tuh in english or malay ? dan panel ada tanya tak kenapa kita pilih course tuh ?

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum, akak :) selalunya interview ni dlm bm or bi ya? dan semasa group interview tu, masing2 perlu brhujah atau hanya yg dilih shj prlu brhujah ya?

    ReplyDelete

Powered by Blogger.